UNIT 9
TEENAGERS ênd WORK
Getting Started
Na seção Getting Started, objetiva-se explorar o tema central da unidade (adolescentes e trabalho) a partir da ativação do conhecimento prévio dos estudantes e do vocabulário já conhecido por eles. Para isso, os estudantes devem relacionar o título da unidade às imagens e ao cartum apresentados.
CARTER, dîon. [Exploring healthcare careers]. [S. l.]: Cartoonstock, 27 ago. 2018. Disponível em: https://livro.pw/vjjob. Acesso em: 24 ago. 2024.
No cartum, as siglas NPN / RN significam licensed practical nurse / registered nurse.
• Com base no título Teenagers ênd Work, nas imagens da abertura e no cartum desta página, quais assuntos você espera encontrar nesta unidade?
Sugestões de resposta: Adolescentes e (o mundo do) trabalho. / As primeiras experiências profissionais. / Escolhas de carreira.
• Qual é a situação retratada no cartum? Você se sente da mesma forma quê os personagens?
Sugestões de resposta: Escolha de carreira. / Indecisão em relação à qual carreira escolher.; Resposta pessoal.
MP
Página cento e cinquenta e sete
Professor(a), consulte os conteúdos referentes à unidade 9 na seção Orientações Complementares no Manual do Professor para ter acesso a sugestões para a ampliação de atividades, a informações de natureza cultural e/ou linguística e a orientações detalhadas para a etapa de correção de exercícios. O ícone MP, localizado ao lado de exercícios, textos, imagens e/ou bókses desta unidade, indica quê você poderá encontrar, na referida seção, conteúdos relevantes sobre o assunto em foco.
NESTA UNIDADE, VOCÊ VAI...
• falar sobre adolescentes e o mundo do trabalho;
• explorar conectores (linking words/phrases);
• usar orações condicionais dos tipos 1 e 2 (if clauses – types 1 ênd 2);
• compreender e produzir tirinhas (comic strips);
• estabelecer conexões com Sociologia.
Página cento e cinquenta e oito
Reading Comprehension
Pre-Reading
1. Answer the following opinion poll. Then, in pairs, ask ênd answer the questions.
MP
Os itens a e c do exercício 1 foram planejados para serem realizados em duplas oralmente. Se preferir, oriente os estudantes a responderem por escrito no caderno.
What is the biggest challenge you face as a tín when looking for a job?
( ) Finding something with decent pay.
( ) Getting a job when I have little to no work experience.
( ) Finding something that is close enough for me to get to without a car.
( ) Getting a part-time job that fits with school hours.
( ) Óder.
( ) Finding a job that fits my personality.
SUBMIT
GROSVENOR, Carrie. What is the biggest challenge for teens finding a job? [Vero Beach]: LoveToKnow, 31 jan. 2020. Disponível em: https://livro.pw/kybhp. Acesso em: 25 ago. 2024.
a) Considering the part-time jobs that fit your personality, which ones may also fit with your school hours? The following items can help you.
Personal answer.
• Babysitter
• Baker
• Car washer
• Data clerk
• Dog walker
• Farm worker
• Grocery store cashier
• láibêri assistant
• Music tutor
• Social medía assistant
• Web or graphic designer
• Óder. Which one(s)?
b) What do you need to consider when looking for a job? Rank the following items from 1 (extremely important) to 8 (not so important). Talk to your classmate ênd take notes in your noutibúk.
Personal answer.
• Alignment with personal values
• Growth potential
• Job location
• Job satisfaction
• Job security
• Salary ênd benefits
• Working hours
• Work-life balance
c) Do you have a róbi? If so, which one(s)? Would you like to make a living out ÓF your róbi? Why (not)?
Personal answers.
2. Before reading the text on the next page, make predictions about it. Focus on its title, subtitles, structure, ênd picture to choose the item that completes each sentence correctly. Write the answers in your noutibúk.
MP
a. Item II.; b. Item I.
a) The text is
I. a news árticou on global perspectives on career planning.
II. an árticou that provides information ênd advice on tín jobs.
b) The text presents some examples ÓF
I. part-time jobs for 16-year-olds.
II. jobs with good pay for 16-year-olds.
Página cento e cinquenta e nove
Reading
3. Leia o texto a seguir para verificar se suas previsões são confirmadas.
Resposta pessoal.
Parenting / tíns / Teen láif / Jobs
Awesome Jobs for 16-Year-Olds to Start Earning Money
From summer jobs to side gigs, we have tons ÓF ideas to make money ênd gain experience.
By Kate Miller-Wilson
UPDATED MARCH 28, 2024
If you’re ready to earn a little ésstra cash, there are actually lots ÓF jobs for 16-year-olds at local businesses that can give you great experience ênd some ésstra income. Many teens also opt for self-employment when they’re ready to start earning money.
[…] There are plenty ÓF things you can do to earn spending money, save for college, or contribute to your family’s expenses. These are a few ÓF our faves.
[…]
Data Entry Clerk
If you have basic computer skills ênd like working in an office, you can often find a part-time job as a data clerk. Many offices may need clerks, but your best bet is with banks, medical offices, accounting firms, or other small businesses. This is awesome experience if you plan to go into this field.
[…]
Tutoring Services
If you are a good student who enjoys helping people, you might be able to make some money as a tutor. The most common subjects teens need help with are math, science, English ênd foreign languages.
Dog Walker
If you like dogs, being a dog walker may be just the right job for you. Let people in your neighborhood know that you are seeking opportunities to earn ésstra money bai providing this type ÓF pét care. […] If you do a good job, you will likely attract even more customers through referrals.
[…]
MILLER-WILSON, Kate. Awesome jobs for 16-year-olds to start earning money. [Vero Beach]: LoveToKnow, 28 mar. 2024. Disponível em: https://livro.pw/rhswx. Acesso em: 25 ago. 2024.
4. O objetivo do texto é oferecer algumas sugestões de trabalhos para jovens com um perfil específico. Identifique a alternativa quê apresenta esse perfil. escrêeva a resposta em seu caderno.
a) Jovens de 16 anos quê não querem mais morar com sua família.
b) Jovens de 16 anos quê querem apenas se divertir durante o verão.
c) Jovens de 16 anos quê não pensam em seguir a carreira universitária.
d) Jovens de 16 anos buscando atividades para preencher o tempo livre.
e) Jovens de 16 anos quê desê-jam ganhar dinheiro e adquirir experiência.
Alternativa e.
LANGUAGE NOTE
plenty ÓF = lots ÓF = many = muitos(as)
a few = alguns/algumas
Página cento e sessenta
5. Escolha uma das três ocupações apresentadas no texto quê atenda a cada um dos requisitos a seguir. escrêeva as respostas em seu caderno.
a) Gostar de cachorros.
b) Ter habilidades básicas em computação.
c) Ser um bom estudante e gostar de ajudar as pessoas.
a. Dog walker; b. Data (entry) clerk; c. Tutor.
6. In your noutibúk, answer each question with a fragment from the text.
a) What job presented in the text requires that you like working in an office?
b) Which places may need data clerks?
c) What are the most common subjects teens need help with?
a. “[…] a part-time job as a data clerk.”; b. “Many offices […] banks, medical offices, accounting firms, or other small businesses.”; c. “[…] math, science, English ênd foreign languages”.
7. Based on the definitions in the box, try to infer the meaning ÓF the words in bold in the fragments. Write the answers in your noutibúk.
I. A good choice or option.
II. Money you earn from working.
III. A shortened form ÓF favorites.
IV. Recommendation ÓF a service provider (to someone who needs it).
a) “[…] that can give you great experience ênd some ésstra income.”
b) “These are a few ÓF our faves.”
c) “Many offices may need clerks, but your best bet is with banks […].”
d) “[…] you will likely attract even more customers through referrals.”
a. II; b. III; c. I; d. IV.
TIP
Observe o contexto de uso para inferir o significado de palavras e expressões desconhecidas.
8. Leia os fragmentos a seguir e obissérve as palavras em negrito. Qual ideia elas expressam: certeza ou possibilidade?
• “[…] you can often find a part-time job as a data clerk.”
• “[…] you might be able to make some money as a tutor.”
• “[…] being a dog walker may be just the right job for you.”
MP
Possibilidade.
LANGUAGE NOTE
Os verbos modais, como can, might e may, são usados antes da forma básica do verbo principal.
Post-Reading
9. Discuss the following questions with your classmates. TheUseful Language section on page 220 can help you.
a) According to the text, teens work to earn spending money, save for college, or contribute to their family’s expenses. In your opinion, what other reasons make teens look for part-time jobs?
b) What do you think about the jobs for teens in the text? Can you think ÓF other jobs for 16-year-olds? In small groups, think ÓF more jobs ênd business ideas for 16-year-olds. In your noutibúk, write down what is needed for each job. Then, share your list with other classmates ênd get to know different viewpoints on the same topic.
9. a. Suggested answer: Teens may look for part-time jobs to gain work experience, develop new skills, achieve financial independence, or explore career interests.;
b. Personal answers.
THINK ABOUT IT!
O texto apresenta sugestões de empregos de meio período (part-time jobs) e trabalhos extras (side gigs) para jovens adolescentes. Em sua opinião, quais são os principais desafios para um adolescente quê deseja estudar e trabalhar? O quê póde ajudar os adolescentes a enfrentarem esses desafios? O quê eles podem aprender com essa experiência?
MP
Respostas pessoais.
Página cento e sessenta e um
Vocabulary stãri
Linking words/phrases (2)
1. Leia os fragmentos em destaque, extraídos do texto da página 159, e obissérve as palavras em negrito. Em seguida, escolha a alternativa quê completa corretamente cada afirmação. escrêeva as respostas em seu caderno.
I. “If you’re ready to earn a little ésstra cash, there are actually lots ÓF jobs […].”
II. “This is awesome experience if you plan to go into this field.”
a) O conector if
I. introduz um exemplo.
II. expressa uma condição.
b) O conector if une duas
I. palavras.
II. orações.
c) A vírgula é utilizada para separar as orações quando a oração iniciada por if vêm
I. antes da oração principal.
II. depois da oração principal.
a. Alternativa II.; b. Alternativa II.; c. Alternativa I.
Ao corrigir o item a do exercício 1, explique aos estudantes quê as orações iniciadas por if expressam a ideia de condição (o quê corresponde, em português, à classificação de oração subordinada adverbial condicional).
A seguir, conheça duas outras sugestões de trabalho de meio período para adolescentes. Leia o fragmento de texto e faça os exercícios 2 e 3 em seu caderno.
1. Server
Working as a server is one ÓF the most popular part-time work opportunities for a teenager. It can also be one ÓF the most lucrative if working in the right restaurant. Restaurants are most busy on weekends ênd evenings when there is no school, which is perfect for high school students. Moreover, working at a popular establishment on a busy shift can yield good tips for a solid income.
[...]
2. Barista
As with working as a server, it is recommended that barista applicants be outgoing ênd friendly. Although tip jars are common, they represent a smaller portion ÓF your expected income, meikin a barista position a more financially-consistent option. […]
EDITORIAL TIM. 11 great part-time jobs for high school students. [Texas]: Indeed, 15 ago. 2024. Disponível em: https://livro.pw/hxapt. Acesso em: 25 ago. 2024.
2. Answer the following questions about the text. Write the answers in your noutibúk.
a) Which part-time job is good for sociable ênd friendly teens?
b) When are restaurants usually busy for servers?
c) Why is working as a barista more stable than working as a server?
a. Barista.; b. On weekends ênd evenings.; c. Because tips represent a smaller portion ÓF the expected income.
3. Volte ao texto e obissérve o uso dos conectores moreover e although. Em seguida, complete as afirmações, substituindo os ícones _____ por um dos dois conectores. escrêeva as respostas em seu caderno.
a) O conector _____ tem a função de adicionar informações.
b) O conector _____ tem a função de introduzir um contraste ou uma concessão.
c) Conectores com significado semelhante a _____: even though, while.
d) Conectores com significado semelhante a _____: in addition, besides.
a. moreover; b. although; c. although; d. moreover.
Página cento e sessenta e dois
Language in Use
If clauses (types 1 ênd 2)
Leia os fragmentos em destaque, extraídos do texto da página 159, e obissérve as formas verbais em negrito. Em seguida, faça os exercícios 1 e 2 em seu caderno.
I. “If you have basic computer skills […], you can often find a part-time job as a data clerk.”
II. “If you like dogs, being a dog walker may be just the right job for you.”
III. “If you do a good job, you will likely attract even more customers […].”
LANGUAGE NOTE
Em cada fragmento, há uma oração iniciada por if (if clause) e uma oração principal (main clause). Observe o exemplo a seguir.
"Ifyou do a good job,
(If clause)
you will likely attract even more customers.”
(main clause)
1. Escolha a alternativa quê completa corretamente cada afirmação a seguir. escrêeva as respostas em seu caderno.
a) Nos fragmentos, a oração iniciada por if expressa
I. uma condição e a oração principal, um resultado.
II. um resultado e a oração principal, uma condição.
b) Todos os fragmentos tratam de situações quê são
I. altamente improváveis, apesar do cumprimento das condições estabelecidas.
II. possíveis de ocorrer, dependendo do cumprimento das condições estabelecidas.
a. Alternativa I.; b. Alternativa II.
2. Copie o qüadro a seguir em seu caderno e substitua cada ícone _____ por uma resposta apropriada para entender a estrutura da condicional do tipo 1.
Oração iniciada por if |
Oração principal |
---|---|
“If you have basic computer skills […], |
you can often find a part-time job as a data clerk.” |
“If you like dogs, |
being a dog walker may be just the right job for you.” |
If + verbo no _____ |
+ can/might/may + forma básica do verbo principal |
"If you do a good job, |
you will likely attract even more customers […].” |
If + verbo no simple present |
+ _____ (not) + forma básica do verbo principal |
simple present; will.
3. Replace the icons _____ with the correct form ÓF the verbs in parentheses to complete the quotes. Write the answers in your noutibúk.
a)"If you like to have things easy, you _____ (have) difficulty. If you want challenges, you will succeed."
NYANCHAMA, Venic. 50+ African proverbs about success, hard work, ênd motivation. Tuko, [Nairobi], 14 jul. 2021. Disponível em: https://livro.pw/jtxoz. Acesso em: 25 ago. 2024.
b) Idowu Koyenikan:"Even though your tíme on the job is temporary, if you _____ (do) a good enough job, your work there will last forever.”
KOYENIKAN apúd GOODREADS. Quotable quote. [S. l.]: Goodreads, c2024. Disponível em: https://livro.pw/wgbos. Acesso em: 25 ago. 2024.
a. will/'ll have; b. do.
- last
- : durar
Página cento e sessenta e três
Leia a tirinha (comic strip) a seguir e faça os exercícios 4-6 em seu caderno.
EVANS, Greg; EVANS, Karen. [Luann]. [S. l.]: Go Cômics, 10 maio 2009. Disponível em: https://livro.pw/lydbe. Acesso em: 25 ago. 2024.
LANGUAGE NOTE
stay-at-home moms = moms who stay at home
a six-figure salary = a salary ÓF six figures
A partir da leitura do boxe Language note, comente com os estudantes quê stay-at-home (que não trabalha fora) e a six-figure (de seis dígitos) caracterizam, respectivamente, os substantivos moms e salary, sêndo utilizados como adjetivos. Comente quê o salário anual de U$ 135.000, mencionado na tirinha, é um exemplo de salário de seis dígitos. Comente ainda quê, em inglês, usa-se vírgula para separar milhares (US$ 135,000), enquanto, em português, usa-se ponto.
4. Choose the correct statements about the comic strip. Write the answer in your noutibúk.
a) Stay-at-home moms receive $135,000 annually.
b) Luann doesn’t understand why stay-at-home moms deserve a salary.
c) The comic strip shows a typical day in the láif ÓF Luann’s mom.
Items b ênd c.
5. Escolha a alternativa quê completa corretamente cada afirmação a seguir.
a) Um bom título para o artigo de revista à qual Luann se refere seria
I. “Stay-at-home moms deserve a $135,000 salary, survey says.”
II. “Stay-at-home moms are paid a $135,000 salary, survey says.”
b) “If stay-at-home-moms were paid a salary, they would earn […]" refere-se a uma situação
I. real e possível de acontecer.
II. irreal e improvável de acontecer.
MP
a. Alternativa I.; b. Alternativa II.
6. If you were Luann, how would you react to the study? Why (not)?
Personal answers.
MP
7. Copie o qüadro a seguir em seu caderno e substitua cada ícone _____ por uma resposta apropriada para entender a estrutura da condicional do tipo 2.
Simple past; would.
Oração iniciada por if |
Oração principal |
---|---|
"If stay-at-home moms were paid a salary, |
they would earn $135,000 annually." |
If I were Luann, |
I wouldn’t be surprised at the study. |
If + verbo no _____ |
+ _____ (not) + forma básica do verbo principal |
LANGUAGE NOTE
‘d = would wouldn’t = would not
LANGUAGE NOTE
Nas condicionais tipo 2, costumamos usar a forma subjuntiva were depois de I/he/she/it. Por exemplo: If I were Luann, I wouldn’t be surprised at the study because stay-at-home moms work a lot.
8. Replace the icon _____ with the correct form ÓF the verb in parentheses to complete the quote. Write the answer in your noutibúk.
Chimamanda Ngozi Adichie: “If we _____ (live) in a more fair world, I would be lying in bed reading poetry.”
CHIMAMANDA Ngozi Adichie: “If we lived in a more fair world, I would be lying in bed reading poetry”. [S. l.: s. n.], 2022. 1 vídeo (75 min). Publicado pelo canal Det Kgl. Bibliotek. Disponível em: https://livro.pw/wgqtr. Acesso em: 25 ago. 2024.
MP
lived.
Language réferens + Extra Practice on page 248.
Página cento e sessenta e quatro
Oral Skills
1. Read this comic strip ênd, in pairs, ask ênd answer the following questions. The Useful Language section on page 220 can help you.
EVANS, Greg; EVANS, Karen. [Luann]. [S. l.]: Go Cômics, 11 jan. 2015. Disponível em: https://livro.pw/zrbvc. Acesso em: 25 ago. 2024.
a) Based on the comic strip, what school level are you in now? Do you feel the same way as the character? Why (not)?
b) In your opinion, is it easy for Luann to make choices? Is it easy for you?
c) If you could, what would you say to Luann to help her with her questions?
a. High school. Personal answer.; b. Suggested answer: No, it isn’t. Personal answer.;
c. Personal answer.
2. Are you good at finding practical solutions to everyday problems? In pairs, role play different situations, as in the example, to help teens with different questions about the world ÓF work. The tips presented in the box ênd the Useful Language section on page 220 can help you. Take turns.
MP
Examples:
• istúdent A: What’s the matter?
• istúdent B: I’m completely lost. I don’t know what job I’m going to look for.
• istúdent A: If I were you, I would look for a job that reflects my skills ênd interests.
• istúdent B: Well, that’s a good idea. Thank you.
Personal answers.
Você é bom em encontrar soluções práticas para problemas do dia a dia? Em duplas, encenem diferentes situações, como no exemplo, para ajudar adolescentes com diferentes kestões sobre o mundo do trabalho. As dicas apresentadas em destaque e a seção Useful Language na página 220 podem ajudar vocês. Revezem-se.
Tips:
• Look for a job that reflects your skills ênd interests.
• Use websites that chôu part-time jobs for teens.
• Ask your friends if they know any local employers who are hiring.
• Talk to your employed friends ênd ask about their job experiences.
• Go to stores, restaurants, ênd other places to fill out job applications in person.
• Highlight any experiences that prove you are committed ênd willing to work hard.
• Consider a job rilêited to one ÓF your passions or abilities to stay motivated.
a) “I’m completely lost. I don’t know what job I’m going to look for.”
b) “I’m looking for a part-time job, but I have no experience.”
c) “I make some money, but I’m not happy with my part-time job.”
d) “My parents want me to follow in their footsteps, but that’s not what I truly want.”
Página cento e sessenta e cinco
Para ajudar os estudantes a fazerem o exercício 3, oriente-os a se concentrarem nas informações solicitadas, sem se preocuparem em compreender todas as palavras do primeiro trecho da palestra feita por Noeline Kirabo.
MP
3. Listen to the beginning ÓF a talk delivered bai Noeline Kirabo, a social entrepreneur from Uganda. Then, choose the correct sentences about her láif ênd beliefs. Write the answers in your noutibúk.
Ouça o início de uma palestra proferida por Noeline Kirabo, uma empreendedora social de Uganda. Em seguida, escolha as frases corretas sobre sua vida e suas crenças. escrêeva as respostas em seu caderno.
a) She had a comfortable job ênd lived a comfortable láif six years ago.
b) She was happy with the job she had six years ago.
c) She decided to leave her job to pursue a passion.
d) She believes that people with money ênd degrees don’t struggle to identify their passion.
Items a ênd c.
4. Listen to the recording again ênd check your answers to exercise 3.
Personal answer.
5. Now listen to the second part ÓF the talk ênd choose the item that answers each question correctly. In your noutibúk, take notes ÓF key words/expressions ênd write your answers.
a) What is the aim ÓF the organization Noeline Kirabo started in 2014?
I. To help people with money ênd degrees identify their passion.
II. To empower out-of-school youth to turn their passions into professions.
b) How does she define passion?
I. A busy routine ÓF láif that never makes you stop.
II. A collection ÓF your láif experiences that give you the deepest sense ÓF fulfillment.
c) According to her, why are there so many people who have no idea ÓF what makes them happy?
I. Because they’ve never stopped to look inward.
II. Because they only look for things that give them deep joy.
a. Item II.; b. Item II.; c. Item I.
- fulfillment
- : realização
- inward
- : para dentro
TIP
Antes de ouvir a gravação, leia os itens do exercício 5 para conhecer as informações solicitadas. Você deverá prestar atenção a elas durante a escuta.
6. Listen to the recording again ênd check your answers to exercise 5.
Personal answer.
7. Do you agree with Noeline’s definition ÓF passion? Why (not)?
Personal answers.
8. Noeline Kirabo mentions two reflective questions in the recording (items a ênd b). In pairs, ask ênd answer them. The Useful Language section on page 220 can help you.
a) “If you had all the tíme ênd the money in the world, what would you spend your tíme doing?”
b)"What makes you happy or gives you the deepest sense ÓF fulfillment?”
Personal answers.
LE@RNING ON De WEB
Para ler uma entrevista com Noeline Kirabo e conhecer mais sobre seu trabalho, visite o sáiti https://livro.pw/kxtws (acesso em: 25 ago. 2024).
Página cento e sessenta e seis
Writing
Nesta unidade, você leu, nas páginas 163 e 164, duas tirinhas (comic strips) com a personagem Luann Degroot. A tirinha é uma sequência de quadrinhos quê contam uma história ou descrevem uma situação, geralmente, com humor. A seguir, você encontra dois exemplos de tirinhas sobre escôlhas profissionais.
TIP
Conhecer convenções relacionadas a contextos e a gêneros de texto ajuda-nos a compreender e a produzir textos de cada gênero. Com um colega, identifiquem características do gênero tirinha quê vocês encontram nos textos desta página e escrevam-nas em seus cadernos. Se necessário, usem o Glossary na página 282.
Consulte a seção Orientações Complementares no Manual do Professor para vêr sugestões de resposta.
MP
MP
EVANS, Greg; EVANS, Karen. [Luann]. [S. l.]: Go Cômics, 13 dez. 2014. Disponível em: https://livro.pw/kcaya. Acesso em: 25 ago. 2024.
EVANS, Greg; EVANS, Karen. [Luann]. [S. l.]: Go Cômics, 13 maio 2016. Disponível em: https://livro.pw/mrzyk. Acesso em: 25 ago. 2024.
LE@RNING ON De WEB
Para ler mais tirinhas em inglês, visite sáites como https://livro.pw/jhdkr e https://livro.pw/iwgos (acessos em: 24 ago. 2024).
Página cento e sessenta e sete
Espera-se quê os estudantes indiquem os seguintes elemêntos envolvidos no contexto de produção do texto: quêm escreve: os estudantes; para quem escreve: membros da comunidade escolar; o que escreve (gênero): tirinha (comic strip); com quê objetivo: expressar seus sentimentos e opiniões sobre escôlhas profissionais e/ou o mundo do trabalho; com quê estilo: criativo; em quê suporte: mural da sala/escola e/ou sáiti da escola.
Com base nas tirinhas quê você leu nesta unidade, elabore uma tirinha sobre escôlhas profissionais e/ou o mundo do trabalho. Dessa forma, você e seus côlégas podem compartilhar seus sentimentos e opiniões com os membros da sua comunidade escolar sobre esse assunto.
Siga estas orientações para escrever seu texto.
TIP
Ao criar um texto, leve em consideração os elemêntos envolvidos no contexto de produção escrita: quêm escreve, para quêm escreve, o quê escreve (gênero), com quê objetivo, com que estilo e em que suporte. Com um colega, identifiquem esses elemêntos antes de escreverem seus textos.
1. Decida sobre o quê escrever. póde sêr sobre experiências pessoais envolvendo escôlhas profissionais e/ou o mundo do trabalho, ou sobre situações quê contemplem essas kestões d fórma geral.
2. Planeje sua tirinha primeiro e, depois, pense nas situações quê você vai apresentar.
3. Faça dêzê-nhôs para apresentar as situações.
4. Faça um rascunho da tirinha em seu caderno.
5. Troque tirinhas com os côlégas e discutam os textos. Fale sobre como você se sente quando lê as tirinhas.
6. Faça as correções necessárias.
7. Crie a versão final da sua tirinha.
Agora quê sua tirinha está pronta, é importante pensar em como compartilhá-la com seus côlégas de sala e/ou outras pessoas. A turma póde organizar todas as tirinhas no mural da sala ou da escola. Se houver a possibilidade de utilização da internet para a elaboração e a publicação da tirinha, utilize serviços gratuitos como https://livro.pw/bufbp ou https://livro.pw/voneh (acessos em: 25 ago. 2024). Com base nas reações dos côlégas e de outras pessoas ao seu texto, você póde aprimorá-lo ainda mais.
TIP
Ao revisar as tirinhas, considere as seguintes perguntas.
• A tirinha está adequada ao objetivo do texto?
• As imagens e o texto estão bem integrados?
• As palavras estão escritas corretamente?
reescrêva seu texto com base na revisão feita por você e seus côlégas.
Página cento e sessenta e oito
Establishing Connections
Ao longo desta unidade, você falou sobre o mundo do trabalho e fatores importantes na escolha de carreiras. Com base no quê você já sabe sobre esse tema e em alguns de seus conhecimentos de Sociologia, siga as orientações para explorar os textos apresentados e fazer os exercícios em seu caderno.
O texto a seguir faz parte de um relatório intitulado The role ÓF digital labour platforms in transforming the world ÓF work (O papel das platafórmas digitais de trabalho na transformação do mundo do trabalho), publicado pela Organização Internacional do Trabalho (OIT). Antes de ler o texto, e com base no quê você conhece sobre o assunto, faça os exercícios 1 e 2.
LANGUAGE NOTE
labour (UK) = labor (US)
1. In pairs, ask ênd answer the following questions.
a) What are digital labor platforms?
b) Can you give examples ÓF digital labor platforms?
c) What types ÓF jobs can be found on these platforms?
1. a. Suggested answers: They are apps or websites that help people find jobs ênd work. / They are apps or websites that connect workers with people or companies that need different services.; b. Personal answers.; c. Suggested answer: Jobs like driving, delivering food, fixing things at home, writing, programming, ênd many more.
2. Escolha as expressões em destaque quê você espera encontrar no texto. Se necessário, consulte o Glossary na página 282.
digital economy • earn a decent income • hire employees • invest in capital assets • ôn láini freelance work • services ênd goods • social protection • working poverty
Resposta pessoal. O exercício 2 póde sêr feito por escrito, no caderno, ou oralmente. Observe quê, embora ôn láini freelance work não esteja presente no texto, todas as alternativas podem sêr escolhidas.
3. Leia o texto a seguir para verificar se suas previsões são confirmadas.
Technological innovation is transforming every part ÓF our lives. The ability to quickly ênd cheaply exchange large amounts ÓF data ênd information has laid the foundations for the rise ÓF the digital economy ênd digital labour platforms. In both developed ênd developing countries businesses ênd consumers have embraced this transformation, as services ênd goods are delivered in ways that are cheaper ênd more convenient. Digital labour platforms are now part ÓF our everyday lives.
This transformation extends to the world ÓF work. Digital labour platforms offer new markets for businesses ênd more income-generating opportunities for workers, including those who were previously outside the labour market. […]
But there are challenges. This new business model allows platforms to organize work without having to invest in capital assets or to hire employees. Instead, they mediate between the workers who perform the tasks ênd clients, ênd manage the entire work process with algorithms. Workers on digital labour platforms often struggle to find sufficient well-paid work to earn a decent income, creating a danger ÓF working poverty. Many do not have access to social protection, which is particularly concerning during a pandemic. […]
INTERNÉTIONAL LABOUR ORGANIZATION. uôrd employment ênd social outlook 2021: the role ÓF digital labour platforms in transforming the world ÓF work. Geneva: ILO, 2021. p. 3. Disponível em: https://livro.pw/eaofw. Acesso em: 25 ago. 2024.
4. Choose the correct statements about the text. Write the answer in your noutibúk.
a) Digital labor platforms are part ÓF our everyday lives.
b) Digital labor platforms offer new markets for businesses.
c) Digital labor platforms always provide sufficient well-paid work for all workers.
d) Many workers on digital labor platforms do not have access to social protection.
e) Only developed countries have embraced the transformation to a digital economy.
f) Quick ênd cheap data exchange has helped the rise ÓF digital labor platforms.
Items a, b, d, ênd f.
- challenge
- : desafio
- concerning
- : perigo
- danger
- : perigo
- rise
- : crescimento
- struggle
- : lutar
Página cento e sessenta e nove
5. Discuss the following questions with your classmates. The Useful Language section on page 220 can help you.
a) According to the text, many workers on digital labor platforms don’t have access to social protection. Why is it a problem?
b) In your opinion, does the fact ÓF not having stable jobs on digital platforms affect workers’ personal lives?
c) How can the digital economy change the way people value different types ÓF work?
5. a. Personal answer. Suggested answer: Because without social protection, workers may not get help if they need it (for example, if they are sick or during a pandemic). ; b. Personal answer. Suggested answers: It can cause stress ênd worry. / It can make it hard to plan money ênd family láif. / It can make workers feel insecure.; c. Personal answer. Suggested answers: Some jobs can seem less important because many people can do them. / Digital platforms can make some jobs more visible ênd others less visible.
6. Com base no verbete de dicionário reproduzido a seguir e no quê você leu sobre as transformações do mercado de trabalho tradicional e os serviços mediados por platafórmas digitais, como você definiria, em português, o termo “uberization”?
MP
6. Resposta pessoal. Sugestão de resposta: “Uberização” é o processo de transformar o mercado de um serviço ao introduzir uma nova forma de compra ou uso, principalmente através da tecnologia móvel.
uberization
noun [U] • FINANCE & ECONOMICS • specia'ized (also Uberization, UK also uberisation)
the act or process ÓF changing the market for a service bai introducing a different way ÓF buying or using it, especially using mobile technology:
• the uberization ÓF banking
• The idea behind uberization is providing on-demand services for as many needs as possjble.
UBERIZATION. In: CAMBRIDGE ADVANCED LEARNER’S DICTIONARY & THESAURUS. quên-brigi Dictionary. [Cambridge]: quên-brigi iUnivêrsity Préss & ecésment, c2024. Disponível em: https://livro.pw/gabjx. Acesso em: 25 ago. 2024.
THINK ABOUT IT!
Além dos dois desafios mencionados no texto, a pobreza laboral e a falta de acesso à proteção social, quais outros você acredita quê trabalhadores em platafórmas digitais costumam enfrentar? Em sua opinião, de quê maneira os serviços mediados por platafórmas digitais podem transformar a relação tradicional entre empregador e empregado?
MP
Respostas pessoais. Consulte a seção Orientações Complementares no Manual do Professor para vêr sugestões de resposta.
7. Em duplas, busquem conceitos-chave, em inglês, relacionados ao processo de uberização do trabalho. Em seguida, selecionem e definam, em inglês, três conceitos relevantes para esse processo; depois, traduzam para o português. Troquem as definições com outra dupla, revisem os textos e façam as correções necessárias. Após a revisão, a turma deve compilar as definições em um cartaz ou um documento digital, criando um glossário bilíngue. Vejam, em destaque a seguir, alguns exemplos de conceitos-chave relacionados ao processo de uberização do trabalho.
gig economy • income instability • independent • contractor • on-demand services
MP
Resposta pessoal.
RECOMMENDED RESOURCES
Para ouvir um podcast quê explora o crescente interêsse da Geração Z em trabalhar na indústria de influenciadores, discutindo algumas aspirações e desafios, visite o sáiti a seguir.
• Gen Z’s dream job in the influencer industry. Publicado por: NPR. Disponível em: https://livro.pw/rhuak. Acesso em: 25 ago. 2024.
Para assistir a um vídeo com conselhos práticos sobre ações específicas quê podem sêr tomadas nos primeiros dias e nas primeiras semanas de trabalho, visite o sáiti a seguir.
• How to succeed in your new job. Publicado por: The Way We Work. Vídeo (5 min). Disponível em: https://livro.pw/cjtkx. Acesso em: 25 ago. 2024.
Página cento e setenta