Página 136

one hundred thirty-six

UNIT 10

THE WORLD IS YOUR OYSTER

Quando utilizamos a expressão the world is your oyster, queremos dizer para alguém que o mundo está nas mãos dela, ou seja, que ela tem a possibilidade de fazer o que quiser da vida.

After you graduate from high school, you can do anything you want. The world is your oyster!

Professor, professora: Ajude os estudantes a relacionar a expressão "the world is your oyster" com situações cotidianas, como o otimismo de um amigo ou o incentivo de um treinador.

1. Em seu caderno, complete as frases a seguir. Depois, compartilhe suas respostas com os colegas e o professor.

a ) My best friend truly believes that the world is his/her oyster, so .

b ) The coach said to his best soccer team athlete that the world was his/her oyster, because he wanted him/her to .

Respostas pessoais. Se necessário, peça aos estudantes que expliquem suas frases, de modo a avaliar a compreensão deles com relação à expressão apresentada.

Exchanging ideas

Agora, você vai conversar sobre as questões a seguir com o colega mais próximo. Ouçam as orientações do professor, virem-se um para o outro e iniciem a conversa.

1. A imagem destas páginas mostra jovens estudando idiomas. Para você, qual é a relação entre essa imagem e o título da unidade?

2. Ao aprender uma língua, é possível conhecer também aspectos sociais e culturais de outros países. Ao longo da sua aprendizagem de língua inglesa, quais elementos, além da língua, você pôde aprender sobre os países que a utilizam como língua oficial? Comente com os colegas e o professor.

3. Nesta unidade, você vai conversar sobre a importância de aprender idiomas. Em sua opinião, quais são as vantagens de aprender uma língua estrangeira para a vida pessoal e profissional?

Professor, professora: Respostas e comentários nas Orientações para o professor.

Nesta unidade, você terá como objetivos:

  • refletir e conversar sobre a importância de aprender um novo idioma;
  • ler e compreender uma entrevista com uma poliglota;
  • ouvir e compreender uma entrevista sobre a aprendizagem de outro idioma;
  • compreender e utilizar os verbos modais must, should, can, could, may e might;
  • entrevistar alguém que fala outro idioma;
  • transcrever uma entrevista.

Página 137

one hundred thirty-seven

Fotografia de jovens em frente a um cartaz com saudações em diferentes línguas acompanhadas de bandeiras de vários países. No topo do cartaz, está escrito em inglês: You want to say hello, em letras azuis. No centro, uma pessoa com cabelo curto e camisa amarela organiza a bandeira do Canadá. À direita, um jovem com cabelo castanho e camiseta branca, ajusta a bandeira da Índia. As saudações incluem Bonjour em francês, Hello e Hi em inglês, entre outras.
Jovens estudando idiomas.

Página 138

one hundred thirty-eight

Warming up

Foreign languages

Ícone para acessar o objeto digital carrossel de imagens.

1. Leia o texto e responda às questões a seguir.

[...]
Languages are in high demand these days. The knowledge of a foreign language can open an entirely new world to you. You can meet interesting people, new opportunities lie ahead, and traveling becomes easier. What is more, by learning a foreign language, you train your brain. When you study a foreign language, you are becoming more efficient in studying other subjects as well. As for your language knowledge, you never know when it will come in handy. […]

CLARK, Zuzana. 4 Tips to improve your language skills. Czech Universities, Oct. 24th, 2023. Available at: https://s.livro.pro/g9lfj7. Accessed on: Aug. 16th, 2024.

a ) Em sua opinião, por que aprender línguas estrangeiras está em alta atualmente? Comente com os colegas.

Resposta pessoal. O objetivo desta atividade é identificar o que os estudantes sabem a respeito da importância de aprender línguas estrangeiras.

b ) De acordo com o texto, quais são os benefícios de aprender uma língua?

I ) It is useful when you are going to travel.

II ) It is a good way to meet interesting people and traveling becomes easier. It also trains your brain, and you learn other subjects better.

III ) It is good exercise for your brain, but you become less efficient in studying other subjects.

Resposta: Alternativa II.

2. Na aprendizagem de uma língua estrangeira, qual dessas tarefas você tem mais facilidade em desenvolver? Por quê?

Ler textos e compreendê-los.

Expressar-se oralmente.

Escrever um texto.

Ouvir e compreender áudios.

Resposta pessoal. Compare as respostas dos estudantes e convide-os a pensar em algumas estratégias que possam ajudá-los a melhorar a aprendizagem da língua em estudo.

3. A língua inglesa é falada mundialmente e está presente em diversas manifestações culturais. Qual é a influência desse idioma no Brasil?

Possível resposta: No Brasil, o inglês é comumente usado no entretenimento, nos negócios e na educação. É comum as pessoas assistirem a séries e filmes e ouvirem músicas nesse idioma. Além disso, o inglês é muito usado em propagandas.

4. Leia a seguir algumas razões para aprender uma língua estrangeira.

If you learn a foreign language,

  • you learn about another culture and, consequently, become more open-minded.
  • you are able to speak with people from other countries, so you might have a better understanding of the world.
  • you can travel abroad. There, you can communicate with everyday people and study.
  • you can access information that is available in that language. For example, you can read or watch foreign news.
  • you exercise your brain. So, you will probably be faster at memorizing and doing simple mental exercises.
  • you are more likely to have better job opportunities.

a ) Com quais razões você mais se identifica? Comente com a turma e explique por quê.

Resposta pessoal. Peça a diferentes estudantes que leiam cada item e, durante a leitura, oriente a turma a levantar a mão quando se identificarem com a afirmativa.

b ) Quais outras razões você acrescentaria a essa lista?

Resposta pessoal. Incentive os estudantes a acrescentar novas afirmações sobre aprender uma língua estrangeira com base na experiência deles.

Página 139

one hundred thirty-nine

Learning vocabulary

1. Considerando os idiomas e os países, faça as pesquisas a seguir.

a ) Leia o nome de alguns idiomas falados no mundo. Pesquise os países onde eles são falados e anote-os no caderno.

Hindi

Mandarin Chinese

Arabic

Russian

German

Spanish

Italian

Japanese

English

Portuguese

French

Dutch

Professor, professora: Resposta e comentários nas Orientações para o professor.

b ) Pesquise algumas curiosidades sobre os idiomas apresentados no item anterior e anote, em inglês, as que você considera mais interessantes. Depois, compartilhe com um colega o que descobriu. Siga os exemplos.

Some French words are used by English speakers, such as: menu, brunette, novel etc.

Spanish is the official language of 21 countries.

In the Chinese culture, numbers have always played a significant role. For example, number 9 represents longevity.

Resposta pessoal. Comente com os estudantes que nesta atividade é importante refletir sobre as diferenças culturais de cada país.

c ) Além do português, você ou alguém que você conhece fala algum desses idiomas? Em caso positivo, como e por que você ou essa pessoa aprendeu o idioma?

  • Curiosidade?
  • Para trabalhar?
  • Para entrar em uma universidade?
  • Para uma viagem?
  • Para morar em outro país?
  • Outro motivo.

Resposta pessoal. Caso os estudantes não falem ou não conheçam ninguém que fale algum desses idiomas, pergunte a eles por qual motivo eles imaginam que as pessoas aprendem outro idioma.

Reading

Interview

Pre-reading

1. O que você sabe sobre o termo poliglota? Comente com a turma.

Resposta pessoal. Incentive os estudantes a levantar hipóteses sobre esse termo e, durante a atividade, anote na lousa as respostas.

2. Leia o verbete a seguir.

Tip

Lembre-se de que verbete é um gênero textual caracterizado por introduzir uma palavra, e, em seguida, apresentar os possíveis significados dela em diferentes contextos. Os verbetes estão presentes em dicionários e enciclopédias, impressos ou online.

Poliglota s. m. + f. polyglot: 1. person who knows several languages. 2 a book or writing with the same text in several languages. || adj. poliglot: 1. knowing several languages (person). 2. written in several languages (as a book).

POLIGLOTA. In: Michaelis dicionário ilustrado. São Paulo: Melhoramentos, 1961. p. 986. v. 2.

a ) De acordo com o que você leu no verbete, identifique as alternativas corretas sobre a definição de poliglota.

I ) O substantivo poliglota se refere a uma pessoa que fala muitas línguas.

II ) O adjetivo poliglota se refere a uma pessoa brava ou severa.

III ) O adjetivo poliglota caracteriza um livro com um mesmo texto escrito em várias línguas.

IV ) O adjetivo poliglota se refere a um livro dividido em capítulos em uma mesma língua.

Resposta: Alternativas I e III.

b ) O que você imagina que seja necessário para se tornar um poliglota?

Possíveis respostas: Motivação e disciplina; organização para o estudo; prática; paciência etc.

3. Você vai ler uma entrevista com uma poliglota. Se você fosse entrevistá-la, que perguntas faria?

Resposta pessoal. Permita aos estudantes levantar hipóteses sobre a entrevista e pensar no que eles têm curiosidade de saber sobre uma pessoa poliglota.

Página 140

one hundred forty

While reading

1. Read the text and answer the following questions.

Tip

Faça uma breve leitura do texto utilizando as palavras que já conhece a fim de buscar uma compreensão geral das informações apresentadas. Quando encontrar palavras que não conhece, busque inferir o significado delas com base no contexto.

Interview with a Polyglot
[...]
Marie, what's the story of your multilingualism? Where did you learn your languages?
My native language is Czech. I began learning Arabic when I was six because my parents were working in Algeria. The next language was French because my parents put me in a French school when I was 12. English was the last language, and I learned it in college.
You learned your first three languages because of where you lived. What was the motivation for learning English?
English is just the most universal language, right? It was logical. So, in college I chose to study English and French philology.
[...]
How has being multilingual benefited you?
I think it's greatly benefited me. It definitely changes the way you think. It helps you understand the culture of whatever language you learn because people think differently in different parts of the world. The language you speak allows certain, specific thought processes to take place. Language learning opens up different spaces in the brain and allows you to combine ideas and concepts.
[...]
What skills does it take to learn another language?
That's a very interesting question. Personally, I'm not the studying type. I tried to learn another language several times, but when I found out that it would require a lot of book study and reading, because the language structure was complex, I gave up and instead focused on a language that is easily picked up by just listening to it. To me, Spanish is such a language. I think you can pick up Spanish by listening, especially if you already speak French. But when I tried to study Romanian, I found that the grammar was just too complex for me and would require a lot of studying, and so I dropped it.
Yet, there are people who can learn a language from books. They have, in many cases, what I would call a mathematical mind: they can learn the rules of the language pretty easily and can craft sentences by following them. But it might be that those people never become truly fluent. They can use the language, they understand it well, they can talk clearly, but they don't tend to expand their vocabulary very easily or go deep into the cultural aspects associated with that language. They don't become familiar with colloquialisms, for example. You don't learn those things from a book.
[...]

DENSMER, Lee. Interview with a polyglot. RWS, Mar. 28th, 2019. Available at:https://s.livro.pro/e451zl. Accessed on: Aug. 19th, 2024.

Página 141

one hundred forty-one

Match the languages Marie mentions to the corresponding situation.

A. Czech

B. Arabic

C. French

D. English

E. Romanian

I. Marie tried to learn this language but gave up.

II. She learned this language in Algeria, where she lived with her parents.

III. She learned this language in college.

IV. She learned this language in school.

V. This is Marie's native language.

Resposta: AV; BII; CIV; DIII; EI.

2. Read the following sentences and identify if they are true or false. Then, correct the false ones.

a ) Marie doesn't think that being multilingual has benefited her.

Resposta: False. Marie thinks that being multilingual has benefited her.

b ) Marie thinks that the language you speak allows specific thought processes to take place.

Resposta: True.

c ) She enjoys studying and reading about languages with complex grammar.

Resposta: False. She doesn't enjoy studying and reading about languages with complex grammar. She prefers to learn a language that is easily picked up by just listening to it.

3. Read the sentences and identify the meaning of the expressions found out and dropped it.

Tip

Leia cada frase e tente compreender pelo contexto as expressões found out e dropped it. Se necessário, procure o significado delas em um dicionário monolíngue, assim você terá a oportunidade de ampliar ainda mais o vocabulário.

a ) I found out that it would require a lot of book study and reading.

I ) Realized, discovered.

II ) Imagined, thought.

III ) Changed my mind.

Resposta: Alternativa I.

b ) But when I tried to study Romanian, I found that the grammar was just too complex for me and would require a lot of studying, and so I dropped it.

I ) Accepted.

II ) Quit studying.

III ) Ran away.

Resposta: Alternativa II.

Post-reading

1. Read the extract from the text and discuss the following questions with a classmate.

English is just the most universal language, right?

a ) Why does Marie ask this question?

Resposta: Marie is confirming that English is a well-known language spoken all around the world.

b ) Do you think another language is likely to become more influential than English? Why?

Resposta pessoal. Comentários nas Orientações para o professor.

2. Read another extract from the text and discuss the following question with a classmate.

Language learning opens up different spaces in the brain and allows you to combine ideas and concepts.

a ) What does she mean by this?

Resposta: She means that when a person learns languages, they become able to understand different worlds or culture, and the brain embraces all these complexities.

b ) Do you agree with Marie? Explain.

Resposta pessoal. Caso julgue necessário, explique aos estudantes que o processo de aprendizagem vai além da compreensão das regras gramaticais e do vocabulário, possibilitando a oportunidade de aprender diferentes tópicos e assuntos conforme são propostos ao longo dos conteúdos.

3. About Marie's definition of fluency, answer the questions.

a ) What is her definition of fluency?

Resposta: In her opinion, a person can be fluent if they can understand, for example, the colloquialisms of the language.

b ) What is your own definition of fluency? Is it the same as hers?

Resposta pessoal. Se necessário, peça aos estudantes que procurem em um dicionário as palavras fluent e fluency para que possam obter mais informações para expressar a opinião deles sobre a definição do que é ser fluente em uma língua estrangeira.

c ) Do you agree with the affirmation that it is not possible to learn colloquialisms from a book? Why?

Resposta pessoal. Durante a correção da atividade, dê a oportunidade para que diferentes estudantes expressem suas opiniões. Abrir a discussão para que todos participem é importante, visando respeitar opiniões semelhantes ou divergentes.

4. Which of the following alternatives best represents your understanding of the text?

a ) I understood the main idea of the text, but I had difficulty with some words.

b ) I didn't understand the main idea of the text and had difficulty with most of the words.

c ) I understood the text completely, including all the vocabulary.

Resposta pessoal. Ajude os estudantes a refletir como foi o desempenho deles nas atividades de leitura do texto. Se necessário, peça-lhes que releiam o texto para avaliar.

Página 142

one hundred forty-two

Comprehending and using

Must

1. Leia a seguir um trecho do texto "The best ways to learn a language according to research".

[…] Choose The Right Method for You
When learning a language, you must figure out what approach works best for you. Some people learn best through group classes while others prefer individual classes. Some people prefer using books and apps while others prefer immersing themselves in the language. Trial and error is the best way to find what method suits you best and what you are most comfortable with.
[…] Practice, Practice, Practice
The best way to learn a new language is by practicing. This means that you should practice every day. When practicing, ensure that you are using the language in a comprehensive way, starting with simple sentences and gradually moving to more complex sentences. You could also practice by speaking with native speakers or writing down words and sentences you are trying to remember.
[…]

THE BEST ways to learn a language according to research. The Yale Ledger, Dec. 19th, 2023. Available at: https://s.livro.pro/0d7swt. Accessed on: Aug. 13th, 2024.

a ) Você concorda com a ideia de que toda pessoa deve encontrar o melhor método para si mesma para aprender um idioma? Justifique.

Resposta pessoal. Incentive os estudantes a pensar nas próprias estratégias e a considerar se concordam com a ideia do texto de que não há um método único que funcione para todos.

b ) O texto menciona jeitos de aprender um idioma. Identifique-os e escolha o que melhor se encaixa no seu jeito de aprender. Compare sua resposta com as dos colegas e justifique sua escolha.

Resposta pessoal. Encoraje os estudantes a discutir suas escolhas com os colegas, destacando as diferenças e semelhanças entre suas respostas. Esta atividade permite-lhes compartilhar estratégias de aprendizado e considerar novas abordagens que podem ser eficazes para eles.

2. Releia o trecho a seguir.

When learning a language, you must figure out what approach works best for you.

a ) O termo must está sendo usado na forma:

I ) afirmativa.

II ) negativa.

Resposta: Alternativa I.

b ) Nesse trecho, o sentido de must é exprimir:

I ) possibilidade ou incerteza sobre algo.

II ) necessidade ou obrigação.

Resposta: Alternativa II.

3. Leia as seguintes frases e identifique as afirmações corretas em relação a elas.

A. You must respect the countries' laws when you are traveling abroad. And you mustn't disrespect the local customs and traditions.

B. Must they learn English if they want to travel to England and be able to communicate with native speakers?

C. Carlos must participate in the study group to improve his English.

I. In sentence A, must expresses an obligation and mustn't (must not) expresses a prohibition.

II. In B, must is used to ask about an ability and could be replaced with "Are they able to learn…".

III. In B, must is used to ask about a necessity and could be replaced with "Do they have to learn…".

IV. In C, must expresses an option and could be substituted with can.

V. In C, must expresses a strong recommendation and could be substituted with has to.

Resposta: Alternativas I, III e V.

Página 143

one hundred forty-three

Tip

Lembre-se de que must é um verbo modal. Em sua forma afirmativa, ele pode ser utilizado para expressar necessidade, ou obrigação ou recomendação enfática. A forma negativa, mustn't, indica uma proibição.

  • You must study hard. (You have to study hard.)
  • You mustn't give up. (Don't give up.)

Além de must, necessidades e obrigações podem ser expressas com have to ou has to (quando conjugado na terceira pessoa do singular – he, she, it).

  • We have to learn English. (We must learn English.)
  • She has to study for the Spanish test. (She must study for the Spanish test.)

O verbo modal must também pode ser usado para expressar uma dedução baseada em nossa constatação de um fato.

Márcia didn't come to class today. She must be sick.

Should

1. Releia um trecho do texto e identifique a alternativa que define o que ele exprime.

The best way to learn a new language is by practicing. This means that you should practice every day.

a ) Um conselho ou uma recomendação.

b ) Um pedido educado.

c ) Uma ação obrigatória ou necessária.

Resposta: Alternativa a.

2. Relacione as frases com as afirmações a seguir.

A. We should organize a study group. That way we can help each other study.

B. Helena shouldn't talk to the teacher like that. I don't think it is a good idea.

C. Should I practice speaking English with foreigners in chat rooms apps?

I. The modal verb should expresses a suggestion or a recommendation.

II. Should is used in the interrogative form to ask for some advice.

III. Shouldn't expresses that something is not the correct or best thing to do.

Tip

Lembre-se de que should é um verbo modal e expressa um conselho, uma recomendação ou uma sugestão. Na forma interrogativa, ele é utilizado para pedir um conselho.

  • Should I study more than 3 hours per day?
  • I think you should write lists to improve your vocabulary.

Resposta: AI; BIII; C II.

Can / could

1. Leia a tirinha e converse sobre as questões com o colega mais próximo.

Tirinhas com quatro quadrinhos. Uma professora usando óculos e vestido de bolinhas está em uma sala de aula junto com Calvin. Q1: A professora está de pé ao lado da mesa de Calvin, segurando papéis nas mãos. A professora entrega um papel para Calvin e diz em inglês: Here are your tests. You may begin. Q2: Segurando um papel, Calvin olha para professora com expressão espantada, com testa franzida e boca aberta, e diz em inglês: Can I go get something from my locker? A professora, olhando para Calvin diz em inglês: What do you need? Q3: Sorrindo, Calvin diz em inglês: I can't tell you. De costas para Calvin, a professora olha para ele franzindo a testa e diz em inglês: Then sit and do your test. Q4: Calvin está com olhos arregalados e boca aberta, ele diz em inglês: You're spoiling a great surprise for the class! Fora de cena, a professora responde em inglês: It would be a great surprise for me if you'd just get to work.

WATTERSON, Bill. The complete Calvin and Hobbes. Lionheart Books, 2005. p. 35.

a ) Que tipo de surpresa você acha que Calvin apresentaria para a turma?

Resposta pessoal. Dê aos estudantes a oportunidade de imaginar o que Calvin supostamente apresentaria para a turma. Você pode comentar com eles que o personagem Calvin é conhecido por ser inquieto e ter imaginação fértil.

b ) De acordo com a professora, o que a surpreenderia?

Resposta: Ela ficaria surpresa se Calvin começasse a fazer a prova.

Página 144

one hundred forty-four

2. Analise as afirmativas a seguir e complete-as com a alternativa correta.

a ) Calvin uses the word can to ask:

I ) a question about the weather.

II ) for permission to do something.

Resposta: Alternativa II.

b ) When Calvin uses the word can't, he means that:

I ) he is not allowed to tell the teacher what he wants to get from his locker.

II ) he is happy to tell the teacher what he wants to get from his locker.

Resposta: Alternativa I. Aproveite e explique aos estudantes que a palavra cannot também é uma forma negativa do verbo modal can.

3. Qual das frases a seguir Calvin poderia usar para pedir permissão à professora a fim de ir até o armário?

a ) Should I go get something from my locker?

b ) Could I go get something from my locker?

Resposta: Alternativa b.

Tip

Lembre-se de que o verbo modal could pode expressar diferentes ideias.

Por exemplo, para indicar uma possibilidade ou sugestão.

  • The students could study English using different resources.

Para indicar habilidade no passado.

  • When my sister was a kid, she couldn't speak English.

Para fazer uma solicitação ou pedido.

  • Could you lend me your dictionary?

Para pedir permissão.

  • Could I go to the library?

O verbo modal can pode ser usado, por exemplo, para indicar habilidade.

  • Polyglots can speak many foreign languages.

Para indicar possibilidade ou permissão.

  • If you don't understand, you can ask the teacher to repeat the explanation.

Para indicar proibição ou impossibilidade.

  • The students can't talk to each other during the test.

Para fazer uma solicitação ou um pedido.

  • Can I talk to you?

May / might

1. Leia as frases e responda às questões.

A. If you speak someone's language, you may communicate your ideas in a better way.

B. I might buy a new English book tomorrow.

a ) In sentence A, does the word may express present or future?

Resposta: Present .

b ) In sentence B, does the word might express present or future?

Resposta: Future.

Tip

Os verbos modais may e might expressam possibilidade ou probabilidade relacionada ao presente ou ao futuro. Eles são usados de forma igual para todos os pronomes: I, you, he, she, it, we e they.

Exemplo, presente: possibilidade/probabilidade.

  • It may /might be difficult to learn a foreign language by yourself.

Exemplo, futuro: possibilidade/probabilidade.

  • If Luís doesn't study, he may/might fail the test.

May também pode ser usado para fazer uma solicitação respeitosa ou pedir permissão.

  • Excuse me, teacher. May I come in?

2. Identifique a alternativa correta com relação ao sentido dos verbos modais may e might.

a ) They are used to indicate a problem.

b ) They are used to indicate an action that happened in the past.

c ) They are used to indicate a possibility or ask a polite question.

d ) They are used to indicate an action in the future.

e ) They are used to indicate any action.

Resposta: Alternativa c.

3. Relacione as frases com as explicações apresentadas.

A. May I come in and participate in your class?

B. Bruna might not agree with her test results.

C. Peter might be late for class today.

D. I may take summer classes in my vacation.

I. I am considering the possibility of taking an extra-curricular course.

II. It is possible that she will disagree with the mark she got.

III. He will probably arrive after the class starts.

IV. Do I have your permission to join the class?

Resposta: AIV; BII; CIII; DI.

Página 145

one hundred forty-five

Activities

1. Read the sentences. Do they talk about an obligation, a prohibition, a request, a permission, a probability or a piece of advice?

a ) You shouldn't be late for your first day at school.

b ) The students mustn't eat in the classroom.

c ) Could you please lend me a pencil?

d ) Antonia should study Spanish before traveling to Argentina.

e ) You must pay attention to the teacher.

f ) The teacher is sick. We might not have the English class today.

g ) Our teacher said we can use the internet to do research during the class.

h ) Our class may travel abroad to celebrate our graduation.

i ) You must finish your homework before watching TV.

j ) Can you help me with this math problem?

k ) Students may bring snacks to class on Fridays.

l ) You shouldn't spend all your time on social media.

Resposta: a - advice; bprohibition; crequest; dadvice; eobligation; fprobability; gpermission; hprobability; iobligation; jrequest; kpermission; ladvice.

2. Complete the sentences using must, can, could, may, might or should.

a ) If you go abroad to study a foreign language, you respect the country's culture.

Resposta: must/should.

b ) I become fluent in a foreign language if I talk to a native speaker daily.

Resposta: can/might/may.

c ) Pair up with someone to study together. Find someone and ask: I study with you?

Resposta: can/could/may.

d ) You listen to songs and watch movies in English to improve your pronunciation.

Resposta: could/should.

e ) If you study a little bit every day, you learn a foreign language faster.

Resposta: may /might.

3. Rewrite the sentences below using a suitable modal verb.

a ) Using your cellphone is prohibited in this classroom.

Resposta: You mustn´t use your cellphone in this classroom.

b ) It's possible that Jack isn´t doing his homework.

Resposta: Jack might/may not be doing his homework.

c ) In my opinion, it would be good for you to watch movies in English.

Resposta: You should watch movies in English.

d ) I don´t think it´s a good idea to only copy and paste things from the internet when you are writing an essay.

Resposta: You shouldn´t only copy and paste things from the internet when you are writing an essay.

e ) I want to go to the toilet.

Resposta: Can I go to the toilet?

f ) I need your help, please.

Resposta: Can/could you help me please?

g ) I have to study every day.

Resposta: I must study every day.

4. Analyze the use of the modal verbs can and could in the sentences. Then, write if they are expressing ability, permission, request or possibility.

a ) Marisa can learn a language simply by listening to it.

Resposta: Ability.

b ) Yesterday was a holiday and the kids were free. They could do anything they wanted.

Resposta: Possibility.

c ) Students, you can come in now. The classroom is ready.

Resposta: Permission.

d ) I don't understand this activity. Can you help me with it?

Resposta: Request.

e ) If you have difficulty learning English, maybe you could take extra classes.

Resposta: Possibility .

f ) Erasmo was a very intelligent child. He could speak three languages by the age of seven.

Resposta: Ability (in the past).

5. Imagine you are creating laws for a new country. Firstly, think about some aspects and places where it is important to have regulations in our society. Then, create at least three laws for the country, using the modal verbs you learned.

Resposta pessoal. Oriente os estudantes a pensar em aspectos como trânsito, educação, espaços públicos, proteção ambiental, entre outros. Oriente-os a usar diferentes verbos entre os estudados.

Página 146

one hundred forty-six

Listening

Podcast

Pre-listening

1. Leia as frases a seguir e converse com os colegas sobre as ideias expressas nelas, dizendo se você concorda ou não e explicando sua opinião.

Being fluent in a foreign language is a gift that only special people have.

The method can impact the student's learning process of a foreign language.

If you don't learn a foreign language while you are a teenager, you will never learn it.

Resposta pessoal. Oriente os estudantes a pensar em suas próprias experiências de aprendizado e crenças sobre o aprendizado de idiomas.

2. Ícone de fone de ouvido. Track 22 Escute o trecho de um podcast, que faz uma reflexão sobre aprender idiomas depois de adulto.

a ) Qual desvantagem os adultos têm em relação às crianças ao aprender um novo idioma?

Resposta: Os adultos têm dificuldade na assimilação dos sons de um novo idioma, um dos primeiros elementos que aprendemos quando criança.

b ) Em sua opinião, a forma como você se expressa em outra língua tem relação com suas experiências vividas? Por quê?

Resposta pessoal. Espera-se que os estudantes reflitam que a comunicação eficaz é o principal objetivo de aprender um novo idioma. Logo, entender os outros e conseguir transmitir suas ideias é fundamental.

c ) Você acha que qualquer pessoa pode aprender um idioma estrangeiro? Que tipo de fatores você imagina que influenciam o sucesso no aprendizado de idiomas? Comente com os colegas.

Resposta pessoal. Esta conversa incentiva os estudantes a considerar os vários fatores que podem afetar o aprendizado de idiomas, como idade, método de ensino e motivação.

While listening

1. Ícone de fone de ouvido. Track 23 Listen to the podcast and answer the following questions.

a ) How long has Laura been living in Germany?

Resposta: For ten years.

b ) What is Laura's opinion about learning languages?

Resposta: Laura likes to learn a language in a relaxed way, having fun, without competitiveness or perfectionism.

c ) Why did the podcast host feel as if she did not learn a language back in her school days?

Resposta: Because she did not know how to speak the language, even though she considers herself good at languages.

d ) What are the two things Laura clearly mentions that can influence someone's learning process?

Resposta: Teacher and method.

2. Ícone de fone de ouvido.Track 23 Identify if the following sentences are true or false. Then, correct the false ones.

a ) Laura mentioned that there is a guy who teaches Spanish.

Resposta: False. Laura mentioned that there is a guy who teaches Italian.

b ) Laura does not believe a person can be fluent in a foreign language.

Resposta: False. Laura does believe a person can be fluent in a foreign language.

c ) Laura thinks that there is only one method to learn a foreign language.

Resposta: False. Laura thinks there are multiple methods to learn a foreign language.

d ) Laura believes that if you are an adult and did not learn a foreign language in school, you are able to learn it now.

Resposta: True.

Post-listening

1. Laura believes it is possible to learn a foreign language in a relaxed and funny way. Do you agree with her? Why?

Resposta pessoal. Peça aos estudantes que expliquem o que pensam ser um jeito relaxado e divertido de aprender e que avaliem se consideram essa forma efetiva ou não.

2. In your opinion, is there one learning method that is better than another for learning a new language? If so, which one?

Resposta pessoal. Lembre os estudantes de que há diferentes métodos de aprendizagem. Se considerar oportuno, retome com eles o infográfico da página 114, em que são apresentados alguns estilos de aprendizagem.

3. Think about your learning methods.

a ) Which learning method do you think works better for you? Talk about it with a colleague.

Resposta pessoal. Incentive os estudantes a comentar por que consideram esse método o melhor para eles. Questione-os se já tentaram outros métodos que não consideraram efetivos e por que acham que isso ocorreu.

b ) How do you think it is possible to evaluate if a learning method is effective for you or not? Comment with your colleagues.

Resposta pessoal. Espera-se que os estudantes compreendam que essa é uma avaliação dos métodos que eles usam individualmente, logo o propósito não é comparar com um método usado pelo colega.

4. How would you rate your listening to the audio in this section? Did you have any difficulty understanding it? If so, what were your biggest difficulties?

Resposta pessoal. Comentários nas Orientações para o professor.

Página 147

one hundred forty-seven

Speaking

Interview

1. Conversar com pessoas que falam outros idiomas e conhecer seus métodos de aprendizagem é uma forma de descobrir novas possibilidades de estudar outras línguas. Agora, você vai entrevistar alguém que fala inglês ou outra língua estrangeira. Siga estas orientações para produzir o roteiro.

a ) Escolha alguém para entrevistar. Pode ser um familiar, um amigo, um professor de idiomas ou outro conhecido seu.

b ) Prepare-se para a entrevista. Se necessário, pesquise informações sobre o entrevistado.

c ) Lembre-se, o tópico principal da entrevista é a aprendizagem de outros idiomas. Portanto, pense em perguntas relacionadas a esse tópico e prepare o roteiro. Confira as sugestões a seguir.

  • When did you start learning this language?
  • Why did you choose it?
  • How long have you been studying this language?
  • What is the most difficult part for you, to learn the grammar points, the pronunciation or the vocabulary?
  • What suggestions can you give to someone who is learning a foreign language?

d ) Além dessas perguntas, pense em outras informações que você tem interesse em saber.

Professor, professora: Se necessário, oriente os estudantes a pesquisar modelos de roteiros antes de produzir o deles, para que se baseiem na estrutura.

2. Depois de preparar o roteiro, leia as etapas a seguir para a entrevista.

Professor, professora: Instrua os estudantes a, caso forem encontrar o entrevistado, marcar na escola ou em outro local público e seguro. Comentários nas Orientações para o professor.

Tip

Lembre-se de que a entrevista é uma forma de alguém aprender mais sobre determinado tema ou pessoa; nesse caso, o aprendizado de línguas estrangeiras. Então, certifique-se de que suas questões abordem o tema e que elas sejam interessantes para seu leitor.

a ) Agende o dia e o horário da entrevista com o entrevistado e seja pontual. Leve o roteiro e o aparelho para a gravação. Caso não seja possível encontrar o entrevistado pessoalmente, você pode entrevistá-lo por telefone ou chamada de vídeo.

b ) Na hora da entrevista, certifique-se de estar em um local silencioso e de que vocês não serão interrompidos.

c ) Lembre-se de que uma entrevista deve ser iniciada sempre com cordialidade. Por isso, decida quais das frases a seguir você vai utilizar para iniciar.

  • Hi! Nice to meet you!
  • How are you?
  • It's a great pleasure to be talking to you today.
  • It's an honor to talk to you.

Tip

Seja um bom ouvinte, fazendo apenas interrupções necessárias. Grave a entrevista com atenção à boa qualidade da gravação e peça permissão para gravá-la.

d ) Durante a entrevista, seja cordial e faça as perguntas com calma e clareza. Se alguma resposta do entrevistado permitir, improvise perguntas além das que estão no roteiro.

e ) Decida como você vai finalizar a entrevista e se despedir do entrevistado.

  • Thanks a lot for your time.
  • Thank you for talking to me.
  • It was a pleasure talking to you.

Professor, professora: Além das possibilidades de despedida citadas, peça aos estudantes que pesquisem e sugiram outros exemplos de despedida, assim eles poderão aprender um pouco mais sobre a língua em estudo.

f ) Guarde suas anotações e a gravação da entrevista, pois serão necessárias para a transcrição e publicação dela na seção Writing.

Página 148

one hundred forty-eight

Writing

Interview

Pre-writing

1. Agora, você vai transcrever sua entrevista. Antes, discuta as seguintes questões com os colegas.

a ) Entrevistas faladas, quando adaptadas para a forma escrita, passam por algumas adaptações. Quais alterações, em sua opinião, um texto falado pode sofrer ao ser transcrito?

Possíveis respostas: Perder marcas próprias da oralidade, como pausas, hesitações, repetições, entonações, gestos, expressões faciais e marcadores conversacionais (como , ok e ).

b ) Qual tipo de entrevista você acha que impacta mais o público? Justifique sua resposta.

Resposta pessoal. Se necessário, explique aos estudantes que há entrevistas exclusivas, coletivas, opinativas, feitas com personalidades ou com o objetivo científico. Proponha a eles que pesquisem as características de cada uma delas.

While writing

1. You interviewed someone who speaks English or another foreign language. Now, follow these steps to transcribe the interview and then, publish it.

a ) With your classmates and teacher, decide where the interview will be published. You can share it on the school's digital media or produce a printed class newspaper, for example.

b ) Decide the layout of your interview. Will you add a photograph of the interviewee? If so, don't forget to ask his or her permission.

c ) Are you going to use colorful and different fonts?

d ) Write a brief introduction to the interview, summarizing the subject of the interview and introducing the interviewee. To do this, go back to the information you researched for the script.

e ) Choose a way to identify the statements of the interviewer (you) and those of the interviewee. Check out the examples.

Inteviewer: Hi! How are you?

Interviewee: Hi! I'm fine, thanks.

Inteviewer: When did you start studying English?

Interviewee: When I was 10 years old.

João Carlos (JC): Hi! Nice to meet you!

Maria Fernanda (MF): Nice to meet you too!

JC: So, why did you start studying English?

MF: I wanted to play some games that didn't have a translation into Portuguese.

2. Now, write the interview. Follow the steps.

a ) Write the questions and the answers. Make the necessary adjustments from oral language to written language.

b ) Show it to a classmate and take a look at his/hers. You can comment on each other's ideas and give suggestions to make them better.

c ) Show your ideas and draft to your teacher so that he/she can make some suggestions too.

d ) Write the final version of your interview. Then, with your classmates, share the interviews. Read each other's texts to learn about the interviewees and their experiences.

Professor, professora: Auxilie os estudantes durante a produção escrita. Comentários nas Orientações para o professor.

Post-writing

1. Think about your interview and discuss the following questions with your classmates.

a ) In your opinion, what was the easiest and the hardest part of the process? Why?

b ) Did you learn something different about the process of learning a language from this interview? If so, what did you learn?

c ) Is there anything you would have done differently if you had to do this activity again? What would it be?

Respostas pessoais. Comentários nas Orientações para o professor.

Página 149

one hundred forty-nine

Summing up

Let´s think about the topics you studied in this unit. List, in your notebook, the main points studied in each topic below. Then, talk to a classmate and compare notes. Finally, share your notes with the whole class.

In this unit I…

  • talked to my classmates about learning a foreign language;
  • read an interview with a polyglot;
  • listened to an interview with a person who speaks different languages;
  • studied modal verbs;
  • interviewed someone who speaks a foreign language;
  • wrote an interview with a person who speaks a foreign language.

Respostas pessoais. Comentários nas Orientações para o professor.

What can I do to improve my English?

  • Go back to the topics that I need to improve and ask for help from my teacher or classmate to understand them.
  • Write down in my notebook the new expressions I learned.
  • Listen to or read some interviews with my favorite singer, actor, actress etc.
  • Play educational games on the web to practice grammar points and vocabulary.
  • Try to retell a story that I love in English.
  • Sing some songs that I love loudly, so I can check my pronunciation.
  • Watch a movie that I love and try to imitate the movie characters.

CONNECTIONS with Língua Portuguesa e História

A inserção da Língua Inglesa no Brasil

E-mail, cupcake, hot dog, sale, outlet, notebook, download, site, show are some of the English words that are present in our daily lives. Below is a hypothesis about the first contact of this language with Brazil.

[...] acredita-se que os primeiros contatos entre o Brasil e Inglaterra ocorreram por volta de 1530, com a chegada na costa brasileira de um aventureiro inglês chamado William Hawkins, a bordo do navio Pole. [...]
Depois de Hawkins, diversos navegantes ingleses passaram a desembarcar na colônia portuguesa, não pela curiosidade ou pela admiração por essas "novas" terras, mas pela busca de riquezas, das quais uma árvore era o alvo principal. A Caesalpinea, como era chamada pelos súditos da coroa britânica, ou Ibirirapitanga como os nativos a denominavam, rapidamente se popularizou pelo nome pau-brasil, atraindo a atenção da indústria europeia por se tratar de um excelente corante.
Assim, desde cedo, o comércio se mostrava como fator que mobilizava a travessia de navios britânicos até o Brasil. [...]

SOUSA, Manuel B. Monteiro Liberal; VARGAS, Juliana Ribeiro de. Os primeiros contatos com a língua inglesa e seus desdobramentos em nossas terras. Fênix - Revista de Histórias e Estudos Culturais, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 230-258, jan./jun. 2023.

Junte-se aos colegas e respondam às questões.

1. De que forma o comércio entre Brasil e Inglaterra, como mencionado no texto, influenciou o desenvolvimento da aprendizagem da língua inglesa no Brasil ao longo dos séculos? Faça uma pesquisa para responder a essa questão e compartilhe com o professor e os colegas.

2. Além das aulas de inglês, em que situações do seu dia a dia você entra em contato com a língua inglesa?

3. Você consegue identificar palavras em português que vieram do inglês e são muito usadas no nosso cotidiano?

Professor, professora: Respostas e comentários nas Orientações para o professor.